<< zurück

Tignes

Rachel Reupke
GB 2005, 8:00

EMAF 2005
Tour: nein
im Verleih: nein / in distribution: no

Credits:
Loop, Doppelprojektion Exhibitions and festivals (Selection) 2005 Rotterdam FilmFestival, Centre George Pompidou, Paris. 2004 World Wide Video Fest, Amsterdam, European Media Art Festival, Osnabrück 2003 Once Seen, Art in Public Space Programme, Oslo Central Station, Norway. VideoLisboa, Portugal, After Nature, CCA, Glasgow. Moving-Places, Plymouth Arts Centre Artists' Film & Video Programme, Site Gallery, Sheffield. The Entangled Eye, Danielle Arnaud Gallery, London; Gallery Speak For, Tokyo. LUX Open 2003, Royal College of Art, London, Viper Basel 2003, Switzerland. La Roche qui Boit, France Video Store, Foxy Productions, New York. 2002 Hasta La Vista!, The Mission, London, POC project, Pôle Image Haute Normandie, France, Leeds City Art Gallery, The Mission, London, Musée d'Art Moderne Grand-Duc Jean, Luxembourg, Le Bati/Le Vivant, Université du Havre, France. 2001 Art Workshop, SEA, Casino Luxembourg, Gallery Westland Place, London. 2000 Scopophilia, Gallery Westland Place, London, Cabinet Gallery, London.

Beschreibung:
Die Romantik eines Alpenpanoramas: Wir sehen Bilder von einem französischen Skiort im Frühsommer. Eine moderne Landschaft mit modernen Mitteln aufgenommen. Es handelt sich offensichtlich um Bilder einer Webcam, die eigentlich den Winterurlaubern die Pistenverhältnisse aus der Ferne präsentieren soll, ohne Schnee aber nur eine triste menschengeschaffene Betonkulisse zeigt. Allerdings vermitteln ein Spinnennetz vor der Kamera und Regentropfen auf der Linse den ›romantischen‹ Eindruck, dass die Bilder von ›objektiver‹ Technik aufgenommen werden, in deren Prozesse der Mensch nicht eingreift. Erst auf dem zweiten Blick ist zu erkennen, dass es sich dabei um eine im Computer konstruierte Hyperrealität handelt. CGI (Computeranimationen) Blockbuster, Fernsehwerbung, Italo Western, Hitchcocks North by Northwest (Der unsichtbare Dritte), Herzogs Fitzcarraldo, Webcams, Brueghel, Friedrich und Turner - auf sie alle bezieht sich meine Gruppe von Arbeiten, die Ideen von Landschaft, Romantik, Spektakel und der modernen Welt erforschen. Narrative, ungeschnittene Landschaftsaufnahmen dekonstruieren, unterminieren und ordnen die konventionellen Hierarchien des Kinos neu. Die dramatische Erzählung wird zu Gunsten des Panoramas an den Rand gedrängt. (Rachel Reupke) Gefördert durch: Arts Council England und Film London

Description:
The romance of an Alpine panorama: we see pictures of a French skiing resort in early summer. A modern landscape captured with modern technology. The images obviously originate from a webcam, which is really aimed at showing winter holiday-makers the conditions of the piste from a distance. Without snow, however, the pictures reveal a dreary, man-made concrete backdrop. A cobweb in front of the camera and raindrops on the lens, however, convey the ›romantic‹ impression that the pictures have been taken using an ›objective‹ technique, the processes of which are untouched by man. Only at second glance does it become apparent that it is a computer-constructed hyperreality. CGI blockbusters; TV advertising; spaghetti westerns; Hitchcock's North by Northwest; Herzog's Fitzcarraldo, postcards; webcams; Brueghel; Friedrich and Turner - all serve as reference for a body of work exploring ideas about landscape and cinema, romanticism, spectacle and the modern world. In single-shot video works, narrative landscape scenes deconstruct, undermine and reorder conventional cinematic hierarchies. Narrative drama is marginalised in favour of the panorama. (Rachel Reupke) Funded by Arts Council England with the support of Film London

<< zurück