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Tulse Luper Journey, The
Peter Greenaway
NL/GB 2004
EMAF 2005
Tour:
nein
im Verleih: nein / in distribution: no
Credits:
Producers: Bruno Felix, Femke Wolting
Interaction Design: Christiaan de Rooij
Production: Submarine, Amsterdam
Beschreibung:
Die drei Computerspiele der The Tulse Luper Journey sind Teile des The Tulse Luper Suitcases Projektes, für das
Peter Greenaway seit 2001 drei Kinofilme, 16 Fernsehproduktionen, 92 DVDs und weitere Bücher, Ausstellungen und
Online-Spiele entwickelt hat. Tulse Luper taucht als Figur bereits in mehreren Filmen Greenaways auf, so in ›The
Falls‹ und in ›A Walk Through H‹. Luper, wurde im selben Jahr und im selben Ort in Wales geboren wie Greenaway.
Er verbrachte sein Leben hauptsächlich in Gefängnissen. Die Story des Alter Ego Greenaways beginnt mit dem vom
Vater eingesperrten Zehnjährigen, führt von Moskau nach Shanghai, bis sich seine Spur 1989 in der Mandschurei verliert.
92 Koffer, die nach und nach entdeckt werden, zeugen von Lupers Geschichte, die sich vor dem Hintergrund der
historischen Ereignisse des 20. Jahrhunderts entfaltet. In drei dieser Koffer präsentiert Greenaway Computerspiele,
die exemplarisch Situationen der 40er und 50er Jahre beleuchten. Öffnen wir Koffer Nr. 19 so werden wir zu Polizisten,
die in Belgien 1941 die Pässe von Passanten kontrollieren und entscheiden müssen, ob ihre Inhaber mit gültigen
Papieren unterwegs oder wegen gefälschter Reisedokumente zu verhaften sind. Der Inhalt eines weiteren Koffers
macht uns zu Piloten eines der 400 amerikanischen Transportflugzeuge, die Hilfsgüter über dem in den letzten
Kriegstagen völlig ausgehungerte Holland abwerfen sollen. Im Koffer Nr. 83 finden wir eine Chiffriermaschine, mit
der wir während des Kalten Krieges in Moskau geheime Nachrichten ent- und verschlüsseln sollen.
Description:
The three computer games in The Tulse Luper Journey form part of The Tulse Luper Suitcases project, for which Peter Greenaway has
developed three motion picture films, 16 TV productions, 92 DVDs and further books, exhibitions and online games since 2001. The figure
of Tulse Luper has appeared in several of Greenaway's films, such as ›The Falls‹ and ›A Walk Through H‹. Luper, who was born in the
same year and at the same place in Wales as Greenaway himself, spent most of his life in and out of prison. The story of Greenaway's
alter ego commences with the ten-year-old being locked in by his father, proceeds from Moscow to Shanghai, until all trace of him is lost
in 1989 in Manchuria.
92 suitcases that are discovered one after another show Luper's story, which unfolds against the background of the historical events of
the 20th century. In three of these suitcases Greenaway presents computer games that exemplarily shed light upon situations in the 40s
and 50s. If we open suitcase no. 19, we become police officers controlling the passports of passers-by in 1941 Belgium. We have to decide
whether the bearers are in possession of valid documents or whether they are to be arrested for producing fake travel documents. The
contents of another suitcase turn us into pilots of one of the 400 American transport planes that are to drop relief goods to a starving
Holland in the final few days of the war. In suitcase no. 83 we find a ciphering machine that we have to use to decipher and encode secret
messages in Moscow during the Cold War.
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