<< zurück

 width="367" height="258" - click opens image in new window
American Hotel

Klaus Telscher
D 1982/83, 15:00

EMAF 1983
Tour: nein
im Verleih: ja / in distribution: yes
distribution@emaf.de // Tel: 00 49 / (0)541 / 2 16 58

Credits:
16 mm, 15:00, col., BRD 1982/83.

Beschreibung:
Thus they came to make a great division between that which is permanent and that which is impermanent. Everything in this transitory category turned out to be the particulars of our existence, and these were divided into physical, mental and others, which were neither physical or mental. ... On the permanent side of this great division of reality was a notion they referred to as space, and by that term they meant neither conceptual space nor space as given by our senses. They meant connections, ... (R. Ashley: The Park) AMERICAN HOTEL ist ein sehr eleganter, sehr verhaltener und auf rätselhafte Weise sehr pers”nlicher Film. Seine Spannung wird einerseits erzeugt durch eine doppelte Oberfläche, die einen distanzierenden, aber auch erregenden Effekt hat, andererseits durch die Mischung von kühnen, technischen mit populären erotischen Elementen. Telscher hat im Verlauf der letzten Jahre mit einem Entwicklungsverfahren experimentiert, bei dem die materielle Oberfläche des Filmstreifens von winzigen Flecken und Sprenkeln durchsetzt wird. Was man auf der Leinwand sieht, ist ein unregelmäßiges, die ganze Fläche überziehendes leichtes Flirren, eine Art lebendiger Lichtfolie, die vor dem eigentlichen Bild zu liegen scheint. In AMERICAN HOTEL ist es gelungen, diese flirrende Folie mit besonders ruhigen, leeren, gestochen scharfen Kompositionen zu kombinieren. Bilder von Präzisionsgeräten oder einer Heizung, einer Wand mit wenigen kleinen Fotos etc. Aber auch ein Marilyn-Monroe-Poster spielt eine Rolle, wie man überhaupt auf Überraschungen - auch auf der Tonspur - gefaßt sein muß. Die kontinuierliche zweite Oberfläche vermag jedoch, trotz der Nervosität, die sie verbreitet, und der Zufälligkeit, die ihr anhaftet, alle diese heterogenen Elemente wie hinter einem Fenster zusammenzubringen, so daß sie in einem irrealen, subjektiven Aquarium zu existieren scheinen. Dies gibt dem Film einen hermetischen Charakter, der jedoch - weil die Distanz zwischen Zuschauer und filmischem Bild formal artikuliert ist - zum Thema gehört und als Ausdruck persönlicher Erfahrung veranschlagt werden kann. (Noll Brinckmann, in: Medium, Nr. 4, Frankfurt 1983)

Description:
Thus they came to make a great division between that which is permanent and that which is impermanent. Everything in this transitory category turned out to be the particulars of our existence, and these were divided into physical, mental and others, which were neither physical or mental. ... On the permanent side of this great division of reality was a notion they referred to as space, and by that term they meant neither conceptual space nor space as given by our senses. They meant connections, ... (R. Ashley: The Park) AMERICAN HOTEL is an extremely elegant, extremely restained and, in its own enigmatic way, an extremely personal film. The tension is created on the one hand by the two layers of the surface, which have both a distancing and a stimulating effect, and on the other hand by the combination of cool, technical with popular, erotic elements. Over the last few years Telscher has been experimenting with a film developing process, in which the surface on the film is speckled with tiny spots. On the screen one sees a light, irregular flickering over the entire suface; a kind of animated layer of the light that appears to lie in front of the actual picture. In AMERICAN HOTEL he has succeeded in combining this flickering veil with compositions that are of a particulary still, empty, clear-cut quality; pictures of instruments of precision or a heating unit, a wall with a few small photos, etc. A Marilyn Monroe poster also plays a role, and in fact one must generally be prepared for surprises, even in the sound track. Despite the state of nervousness it generates and the random quality about it, the continuous second skin nevertheless succeeds in uniting all these heterogeneous elements, as if behind a single window; as if they would exist in an unreal subjective aquarium. This lends the film a certain hermetic quality, which, however - since the distance between the viewer and the film image is formally articulated -, forms part of the subject and can be regarded as an expression of personal experience. (Noll Brinckmann, Medium No. 4, Frankfurt 1983)

<< zurück