<< zurück
Train
Julika Rudelius
2001, 6:20
EMAF 2005
Tour:
nein
im Verleih: nein / in distribution: no
Credits:
single channel looped video projection / monitor
Solo Exhibitions
2005 Franz Hals Museum, Haarlem, NL
2004 Galerie Reinhard Hauff, Stuttgart, D, Centre Culturel Suiss, Paris, F, Marres, Centrum beeldende kunst,
Maastricht, NL
2003 Kunsthaus Glarus, Switzerland, Diana Stigter Gallery, Amsterdam, NL
2001 ›Talkshow‹ Stedelijk Museum Bureau, Amsterdam, NL
Selected Group Exhibitions
2006 Kunsthalle Schirn, Frankfurt, D
2005 Stedelijk Museum Amsterdam, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt, National Museum of Art, Oslo, The
Contemporary, Art Center, Vilnius, Biennale Prag, CZ, Kölnischer Kunstverein, Cologne, D
2004 ›Untitled‹ Tate Modern, London, UK, Rheinschau, with Stedelijk Museum Bureau, Cologne, D, ›Histoire (s)
Parallel, Confrontation‹ Institute Néerlandaise Paris, F, Dutch Film Festival, Centraal Museum Utrecht, NL,
2003, Frans Hals Museum, Haarlem, Gallagher Gallery, Royal Hibernian Academy, Dublin IR, Ruhrlandmuseum
Essen, D, Art Rotterdam, artfair, NL, Stedelijk Museum Amsterdam, NL, National Museum of Contemporary Art,
Seoul, South Korea, Triennial of photography and Video, International Center of Photography, New York City, USA
2002 Musee d'art contemporaine, Lyon, F, Frans Hals Museum, Haarlem, NL, Ormeau Baths Gallery, Belfast, IR,
Christie's, Amsterdam, NL, ›Non-Members only‹, Arti et Amicitiae, Amsterdam, NL, Frankfurter Kunstverein,
Frankfurt, D,
2001 Witte de With, Rotterdam, Index, Stockholm, ›The people's Art‹, Porto, Portugal, Frankfurter Kunstverein
Beschreibung:
Am späten Abend im Vorortzug unterhält sich eine Gruppe Jugendlicher über ihre Freundinnen. Beobachtet wird
ihr großspuriges Macho-Gehabe von einer versteckten Kamera. Verdeckt durch Sitze und Polster kann man nur die
Münder der Jungen sehen, wie sie über ihre Partnerinnen herziehen.
Julika Rudelius untersucht in ihren Video- und Fotoarbeiten die Dynamik von Gruppenverhalten und die Hartnäckigkeit
gesellschaftlicher Vorurteile. Dabei dringt sie in noch tabuisierte Bereiche der Gesellschaft vor. Sie
benutzt die Bildmedien aber auch, um das manipulative Potential des angeblichen Wahrheitscharakters von Bildern
herauszuarbeiten. Für ›train‹ fragte sie auf der Strasse eine Gruppe männlicher Jugendlicher, ob sie in einem Video
mitspielen würden, in dem sie über Frauen und Liebe reden sollten. Ohne Skript fanden die Dreharbeiten in einem
gemieteten Zugabteil statt. Durch Fragen und Kommentare lenkte Julika Rudelius das Gespräch der Jugendlichen, die
lediglich eigene Persönlichkeitsmerkmale während ihres Spiels verstärken sollten. Die einzelnen Rollen der Jugendlichen
entsprachen in etwa ihren Rollen in der Gruppe.
Description:
Late one evening on a suburban train a group of youths is talking about their girlfriends. Their show-off macho behaviour is observed
by a hidden camera. Concealed by seats and upholstery, we can only see the mouths of the lads, pulling their partners to pieces.
In her video and photographic works, Julika Rudelius examines the dynamics of group behaviour and the stubbornness of social prejudices.
By doing so, she penetrates areas of society that remain taboo. But she also uses image media to bring out the manipulative potential
of the supposed character of truth that images hold. For ›train‹ she asked a group of male youths on the street if they would act in a
video in which they were to talk about women and love. Working without a script, filming was carried out in a rented train compartment.
By asking questions and providing comments, Julika Rudelius steered the conversation of the youths, who were simply asked to
exaggerate their own personality traits during their performance. The individual roles the youths assumed roughly corresponded to their
actual roles within the group.
<< zurück