TIME SHIFT

Timothy Druckrey
Der Medienphilosoph geht in einer erweiterten Präsentation mit vielen Filmbeispielen aus Kino- und Experimentalfilmen auf einen Aspekt ein, der aufgrund des normalen filmischen Blicks auf die immense Zahl an Formen der Narration, dem ständig steigenden Einsatz von Special Effects und dem enormen Illusionsvermögen des Films oftmals übersehen wird: den Aspekt der Zeit. ›Kino repräsentiert nicht Zeit, sondern bringt sie hervor‹ (Sean Cubitt)..

Es werden Beispiele gezeigt, die nicht nur die Bedingungen des ›Kinos der Zukunft‹ ansprechen, sondern auch zahlreiche Annahmen über die ›Erzählung‹ an sich in Frage stellen, die, einerseits mit ›Anti-Illusion‹ verbunden sind und andererseits als eine Art ›Anti-Kino‹ gelten. Zu diesen Ar- beiten gehören die von Julien Maire, Gebhard Sengmüller, Philipp Lachenmann, Chris Oakley, Mathew Bucking- ham, Shelly Silver, Joachim Schmidt und vielen anderen.

In dieser Präsentation wird die Befreiung der filmischen Zeit von der parasitären Abhängigkeit von der Uhr abwechslungsreich behandelt.

Timothy Druckrey is Director of the Graduate Photographic and Electronic Media program at the Maryland Institute, College of Art. He also works as a curator, writer, and editor living in New York City. He lectures internationally about the social impact of electronic media, the transformation of representation, and communication in interactive and networked environments. He co-organized the international symposium Ideologies of Technology at the Dia Center of the Arts and co-edited the book Culture on the Brink: Ideologies of Technology (Bay Press). He also co-curated the exhibition Iterations: The New Image at the International Center of Photography and edited the book by the same name published by MIT Press. He edited Electronic Culture: Technology and Visual Representation and is Series Editor for Electronic Culture: History, Theory, Practice published by MIT Press. These books now include Ars Electronica: Facing the Future, net_condition: art and global media (with Peter Weibel), Geert Lovink's, Dark Fiber, and Future Cinema: The Cinematic Imaginary After Film (edited by Jeffrey Shaw and Peter Weibel), Stelarc: The Monograph (edited by Marquard Smith), Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means (Siegfried Zielinski). Recent exhibitions he has curated include Bits and Pieces, Critical Conditions and co-curated New Media Beijing (2006). He has been Guest Professor at the University of Applied Art, Vienna (2004) and Richard Koopman Distinguished Chair for the Visual Arts at the University of Hartford (2005).